Generatywna AI w firmie – obowiązki pracodawców
Wprowadzanie polityk i procedur związanych z korzystaniem ze sztucznej inteligencji lub z implementacją takich systemów w organizacji należy zacząć od budowania odpowiednich kompetencji pracowników w tym zakresie.
Pracownicy coraz częściej – pod kontrolą lub bez kontroli pracodawcy – wykorzystują w ramach obowiązków pracowniczych systemy AI określane pojęciem jako generatywna sztuczna inteligencja (dalej dla uproszczenia będziemy posługiwać się wymiennie pojęciem „GenAI”). Dla przypomnienia, dzięki odpowiednio wprowadzonej przez użytkownika instrukcji, czyli tzw. promptu, przekazywanego do modelu AI, narzędzie to potrafi wykreować nową treść, taką jak dźwięk, tekst, obraz czy kod źródłowy. Jest to możliwe, ponieważ ten rodzaj systemów AI działa na podstawie tzw. modeli bazowych, które zostały wytrenowane na znacznej ilości danych, dzięki czemu potrafią wykonywać różne zadania i generować zupełnie nowe wytwory.
W pierwszej części artykułu („Bezpieczna firma” z 16 lipca br.) opisaliśmy ryzyka i wyzwania związane z GenAI w firmie (dzieląc je na trzy grupy: związane z technologią, z działaniem użytkownika oraz z otoczeniem prawno-regulacyjnym). W tej części przyjrzymy się sposobom ich mitygacji oraz potrzebie i założeniom przyjęcia odpowiedniej polityki generatywnej AI.
Po pierwsze, edukacja
Kluczowym sposobem mitygacji ryzyk stanowiącym swego rodzaju krok zerowy we wprowadzaniu jakichkolwiek polityk i procedur związanych z korzystaniem z AI lub implementacją takich systemów w organizacji jest budowanie odpowiednich kompetencji w zakresie sztucznej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta